Opgave 1:
Besvar følgende spørgsmål til afsnittet om
kommunikationsmodellen (mdtl. to og to)
-
Forklar de enkelte dele af kommunikationsmodellen på side 102?
I skal kunne forklare modellen for resten af klassen på tavlen.
o Hvad er kode? Giv et
eksempel.
Det er den måde man snakker til
hinanden på, fx snakker man anderledes til små børn end til voksne mennesker.
Koden man bruger er forskelligt fra om man skriver eller snakker, men også
forskelligt fra hvem modtager er.
o
Hvad er Feedback? Giv et eksempel.
Feedback
er et svar på at man har forstået opgaven, eller fået svar på noget. Det hænger
sammen med koden, fordi når modtager har fået sin besked så svare man tilbage
med feedback. Fx hvis man har fået en opgave af læren, så giver lære feedback
med hvordan opgaven er.
o
Hvad er medie? Giv et eksempel.
Medie
er hvordan man har sendt beskeden, fx har man sendt et brev eller sat en
annonce i avisen, det er hvordan man udgiver sin besked.
o
Hvorfor er meddelelsessituationen vigtig
for kommunikationen?
Kommunikationen
er den som skaber klarhed i beskeden, dvs. at hvis man sender et brev i stedet
for at komme hen til personen eller at man skriver over et medie i stedet for
en sms. Det er vigtigt at man forstår kommunikationen.
Opgave 2: spørgsmål til afsnittet
”Udformningen – at bruge sproget”
·
Nævn de tre appelformer (dvs. de tre måder,
man kan overbevise på – se side 109 øverst)?
Etos-Logos-patos
Etos
betyder at overbevise, ved og skabe tillid.
- - Her forsøger taleren og understrege at hun/han er troværdig (mine mange børn til syv børn, har lært mig at…)
- - Etos handler om afsenderens troværdighed. Det er vigtigt at have tillid til afsenderen, ellers tror man ikke på noget af det der bliver sagt. Ifølge Aristoteles er en taler troværdig hvis han er vidende, har en god karakter og viser velvilje. Det er vigtigt at etosdyderne kommer til udtryk gennem opførsel og ytringer, da modtageren måske ikke kender afsenderen i forvejen.
Logos
betyder at overbevise ved at appellere til fornuften.
- Her lægger taleren vægt på at han/hun respektere læseren
- Afsenderen kan også bygge sin påstand på dokumentation i form af videnskabelige undersøgelser, statistikker eller lignende, som gør, at der er et rationelt og logisk forhold imellem påstand og belæg. Ved anvendelse af logos som appelform er der således fokus på forholdet imellem belæg og påstand; det skal være rationelt og logisk.
Patos
betyder at overbevise at overbevise ved at tale til følelserne
- Sprogbrug kan også appellere til patos fx vha. gentagelser. Evidentia betyder det, der i en ytring skaber følelsen af virkeliggørelse. Det gør det muligt for modtageren at danne sig et billede af hvad der bliver talt om, hvilket er vigtigt for forståelsen. Fremførelsen kan også gøres patosappellerende gennem tonefald, kunstpauser og øjenkontakt.
·
Giv 3 konkrete eksempler på hhv. neutral,
lav og høj stil
Lav
stil:
Det
almindelige talesprog, evt. krydret med slang, bandeord og indforstået
gruppesprog. Det præges af korte sætninger og lille ordforråd. Det kan virke
afstumpet og råt.
Høj
stil:
Et
højtideligt og lidt vanskeligt sprog. Det præges af lange, indviklede sætninger
og vanskelige ord. Det findes først og fremmest i skriftsprog, ofte i ældre
tekster og i tekster der gerne vil påvirke vores følelser, fx digte.
Nautral
stil:
Herved
forstås den stil vi normalt taler i. Det er vores almindelige talesprogsstil
uden brug af specielle ord og vendinger. Medierne bruger fx normal stil for at
kunne nå ud til så mange som muligt.
Når man vil gøre indtryk på sine modtagere
og overtale dem til noget, kan man anvende forskellige sproglige virkemidler –
fx retoriske figurer eller billedsprog. Se på side 110 og giv eksempler på
følgende sproglige virkemidler:
·
Overdrivelse
-
”der
er ikke nogen mennesker i verden, som ikke kender the Beatles” det er en
overdrivelse fordi der er mange som kender dem. Så en overdrivelse er at man
gør en ting lidt mere spændene end den endelig er, eller at man overdriver
meget i sin sætning.
·
Underdrivelse
-
”der
er bestemt mere end to mennesker som kender The Beatles” det er en
underdrivelse fordi der er mange flere som kender dem, så en underdrivelse er
at man gør en ting lidt mindre end det endelig er, også det modsatte af
overdrivelse.
·
Ironi
-
Det er
at man siger det modsatte af hvad man mener, fx du er kommet for sent fordi du
ikke fik din morgenkaffe? Det var vel nok en god undskyldning.
·
Antitese
-
Modsætninger
sættes op over for hinanden, det understreger og klargør et bestemt budskab: Du
er en engel uden dig var mig liv et helvede.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar