Kronik: De digitale indfødte i dag
Avisen Weekendavisen 25/5-2015.
Af Birgit Bloch
Petersen, 19 år, studerende
Mange
undersøgelser viser at vi alle i dag er digitale indfødte, men hvordan er det
endelig? er vi virkelig så afhængige af teknologiske apparater at vi helt
glemmer at være sociale på den gammeldags måde eller er vi afhængige af at
sidde foran computeren eller smartphonen?
Figur 1 Børn og unge er i dag afhængige af teknologiske
apparater som smartphones eller computere og det skader deres samvær
Unge
er i dag travlt optaget af smartphones og computere at de helt glemmer at være
sociale på den gammeldags måde, hvor man er udenfor eller bare laver andet end
at sidde med noget teknologisk i hånde.
I en artikel i
weekendavisen d. 21 november 2014 ”Myten om de digitale indfødte” mener Cecilie
Cronwald at vi i dag er for afhængige af teknologiske apparater, men vi mangler
viden omkring det, fordi hvis vi bliver sat foran en computer så ved vi ikke
hvad vi skal søge på.
En undersøgelse, som er beskrevet i avisen omhander at der var mange børn som
blev delt op i to og skulle lave hevr sin opgave, her var det fx at sætte
en simpel hjemmeside
sammen eller planlægge en skoleudflugt her vidste eleverne ikke hvad de skulle
søge på for at finde frem til noget. Her bliver løsningen kun at man inddeler
dem i 4 forskellige niveauer som hedder de
mindre gode, de middelgode, de
dygtige, de meget dygtige. Det er simpelhen ikke iorden at inddele personer
i niveauer bare fordi man kan finde ud af at søge på nettet, derfor skal vi
gøre noget ved det.
Vi bliver nød til at
tage ansvar for hvad vi bruger vores smartphones eller computere til, hvis vi
ser på dagens danmark så er der virkelig mange børn fra folkeskolen af som har
smartphones eller computere, hvor man tænker at de ved ikke engang hvordan man
bruger mobilen, andet end hvis man skal
ringe eller sende en sms, men hvorfor er det at vi skal have det allerede i den
alder. Vores børn lære ikke at vokse op på den gammeldags måde, men med at de
skal være omringet af teknologi hele tiden, det er ikke sundt for dem. Som jeg har læst i en artikel fra Politiken
som hedder ” Unge har mistet kontrollen over deres smarte telefoner” her får vi af vide
at unge mennesker selv bemærker problemet og her har en elev selv valgt at gøre
noget ved det, da det påvirker hans socialitet, her synes jeg vi skal gribe fat
i det han siger med at slette vores apps som påvirker os og gå over i at være
sociale med vores venner ellers ender vi til sidst med ikke at have nogle
venner, vi glemmer faktisk helt at være sociale.
Andre problemer som er
med smartphones eller computere er at det stresser os, vi skal hele tiden se om
der er sket noget på facebook eller om folk har liket noget på Intagram, det
går ind og påvirker os og derfor skal man sørge for at man ikke bliver afhængig
af de sociale medier som facebook, Instagram, Snapchat og mange andre. Det man
kan gøre for at hjælpe sig selv er at holde mobilen slukket i nogle timer eller
have en dag uden din mobil, man kan altid hjælpe sig selv af med sin
afhængighed.
Skolen er en stor del
af børnenes hverdag og det er her de lære at bruge de forskellige ting på
computeren, da computeren er en del af skolens undervisning. Skolerne tænker
ikke over de konsekvenser som kan komme af at lære børn computeren, her ville
det være bedre med de kridttavler som man havde i gammeldage fordi her er
elverne mere koncentrert og de følger med i undervisningen.
Jeg har læst i en
artikel fra Information som hedder
”digitale elver er knap så indfødte” her mener Jeppe Bundsgaard at danske
elever er gode til at bruge computeren, det vi mangler er information om hvad
vi skal søge på den. Her kan vi komme ind på den første artikel
omkring ”myten om de digitale indfødte” som handler lidt om det samme, men de
bliver sat op i forskellige nivauer og her viser en international undersøgelse
at skolerne bruger computerne til at lære eleverne at bruge den, men er det
virkelig sådan? Eleverne kan ikke selv bedømme om det er godt eller dårligt
fordi de er travlt optaget af at bruge computeren, det er ikke her de skal
tænke over konsekvenserne, men højere oppe i klasserne. Når man kommer til en 8
klasse, så kan man se en forandring, her har eleverne allerede en langt højere
viden omkring computere end hvad de havde i 4 klasse. Min pointe med det er at
eleverne bliver for kloge til at bruge computeren iforhold til at lære at søge
på den, her skal de have undervisning i, at hvis læren siger et ord, hvad
tænker eleverne så på.
Unge kan godt lære at
være sociale de skal bare selv have lyst til det og så undgå deres
hverdagsvaner, men børn kan ikke bare sige at de ikke har lyst til det, her er
det de voksne som skal tænke sig om før de giver deres barn en telefon eller
computer, her kan vi stoppe det digitale
indfødte med at hjælpe hinanden og lade være med at give børn det nye moderne
teknologi, men i stedet få dem udenfor så de kan lege med deres venner, det er
sådan man bliver mest social i dag, man skal bare undgå afhængigheden af
teknologi. Der vil altid være nogen som
kommer bedre ud af det og der vil også være nogen som kan håndtere teknolgi og
socialt samvær, men så er der også dem som bare ikke kan håndtere det, vi skal hjælpe hinanden i stedet for at være
egoistiske og kun tænke på os selv og det ny moderne teknologi. Dette er ikke et nyt emne for samfundet, det
har været der siden de gammeldags ting blev til nye moderne teknologiske ting,
siden da har det været et problem, som vi alle sammen bare skal igennem og
vælge imellem hvilken vej vi vil gå, vi kan ikke gøre dette alene, her har vi
familie og venner til at hjælpe os igennem de sociale ting.
Metatekst:
Jeg skal skrive en kronik som omhandler om digitale indfødte. Her har vi
fået 3 tekster, hvor vi skulle inddrage dem i vores kronik og finde en fjerde
selv som også skal inddrages i min kronik.
Jeg har valgt at skrive min kronik Jyllands-posten, da min målgruppe er
vores livsstil og den måde vi er på, her handler det omkring vores handling og
hvordan vi bruger hverdagen foran the teknologiske og da jyllands-posten er et
blad som mange læser, så vil budskabet kommer længere ud, her vil det være godt
for folk at vi hvordan vi har det i Danmark. Min målgruppe har jeg valgt ud fra
mit tema som er digitale indfødte, her handler det omkring hvordi folk i
folkeskoler og op efter lære at håndtere en computer. Mit layout har jeg valgt
ud fra at det er en avis, så det står som en artikel, her har jeg sat avisens
navn og dato efter overskriften da det viser den dag som avisen bliver udgivet
og hvilken generation vi forholder os til i kronikken, som er vigtigt for
læserne. Det er vigtigt for læseren at de ved hvilken situration som skribenten
sidder i, her ville det være godt at skrive sin alder og hvad eller hvilket arbejde
man har, så læseren kan sætte sig ind i personens sted. Min kronik er skrevet
med lidt dårlig stemning, da læserne skal vide at det er alvorligt og en
seriøst kronik, vi skal have gjort noget ved siturationen i stedet for at sætte
folk i forskellige niaveuer.
Jeg vælger at lade min argumentation bygge på logos og etos, fordi jeg
bruger eksempler som sker her og nu som foreksempel bruger jeg andre artikler
som henvender sig til virkeligheden og hvordan siturationen ser ud i dag. Min
afsender i kronikken er mig selv, hvor jeg kommer ud med budskabet at folk er
meget afhængige af teknologiske apparater, men der er forskel på at bruge det
til skolerelaterende ting eller bare spil og hygge. Her vil min modtager være
folk som læser Jyllandsposten og det er voksne menner, hvor de skal forstå
siturationen med deres børn. Jeg bruger meget ordet ”vi” og det gør jeg fordi
jeg henviser til fællesskabet, fordi min kronik handler om at vi skal stå
sammen og gøre noget ved siturationen, så vi ikke bliver så aghængige og
asociale.
Min påstand i kronikken er at vi skal gøre noget ved de digitale indfødte,
vi skal stoppe afhængigheden af mobiltelefonerne. Mit belæg er at unge bliver
asociale og bliver delt op i kalogorier efter hvordan de tænker, unge kan ikke
gøre for, at de enten vokser op med teknologien eller på den gammeldags måde
med venner omkring sig. Jeg vil bruge artikler til at henvende mig til
omverdnen, så jeg får lidt viden omkring hvordan andre tænker og om problemet
overhoved er et problem, her bruger jeg undersøgelser og artiklerne til at
finde et resultat.
Jeg slutter min kronik af med at sige at de digitale indfødte skal have
hjælp, her skal det forstås at vi er et samfund som skal hjælpe hinanden her
indegår mobning for eksempel, hvis man er en ”outsider”, så er man også en der
er ensom og ikke kan være med i gruppen, man skal ikke være asocial og heller
ikke afhængig af ens smartphone eller computer, så man skal lære at være social
og den eneste måde man kan gøre det på er at snakke med nogle mennesker. Jeg
slutter af med at læseren skal have en ide om hvordan man kan sørge for at sit
barn ikke bliver afhængig og man skulle gerne tænke at ens familie er der til
at hjælpe en. Jeg har ikke fundet et bestemt resultat til problemet og derfor
skulle man gerne tænke lidt selv omkring om problemet overhoved er et problem,
jeg er kommet med nogle forslag som kan stoppe men ikke det endelige resultat.
Links som jeg har brugt:
http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2493749/unge-har-mistet-kontrollen-over-deres-smarte-telefoner/ (set d. 21-05-2015)
Artiklerne: ’Myten om de digitale indfødte’, ’Digitale elever er knap så
indfødte’, ’Sluk for strømmen’
Min egen artikel er ’Unge har mistet kontrollen over deres smarte
telefoner’
Ingen kommentarer:
Send en kommentar