onsdag den 3. februar 2016

Kronik: De digitale indfødte i dag

Kronik: De digitale indfødte i dag


Avisen Weekendavisen 25/5-2015.
Af Birgit Bloch Petersen, 19 år, studerende


Mange undersøgelser viser at vi alle i dag er digitale indfødte, men hvordan er det endelig? er vi virkelig så afhængige af teknologiske apparater at vi helt glemmer at være sociale på den gammeldags måde eller er vi afhængige af at sidde foran computeren eller smartphonen?

Figur 1 Børn og unge er i dag afhængige af teknologiske apparater som smartphones eller computere og det skader deres samvær

Unge er i dag travlt optaget af smartphones og computere at de helt glemmer at være sociale på den gammeldags måde, hvor man er udenfor eller bare laver andet end at sidde med noget teknologisk i hånde.
I en artikel i weekendavisen d. 21 november 2014 ”Myten om de digitale indfødte” mener Cecilie Cronwald at vi i dag er for afhængige af teknologiske apparater, men vi mangler viden omkring det, fordi hvis vi bliver sat foran en computer så ved vi ikke
hvad vi skal søge på. En undersøgelse, som er beskrevet i avisen omhander at der var mange børn som blev delt op i to og skulle lave hevr sin opgave, her var det fx at sætte
en simpel hjemmeside sammen eller planlægge en skoleudflugt her vidste eleverne ikke hvad de skulle søge på for at finde frem til noget. Her bliver løsningen kun at man inddeler dem i 4 forskellige niveauer som hedder de mindre gode, de middelgode, de dygtige, de meget dygtige. Det er simpelhen ikke iorden at inddele personer i niveauer bare fordi man kan finde ud af at søge på nettet, derfor skal vi gøre noget ved det.  
Vi bliver nød til at tage ansvar for hvad vi bruger vores smartphones eller computere til, hvis vi ser på dagens danmark så er der virkelig mange børn fra folkeskolen af som har smartphones eller computere, hvor man tænker at de ved ikke engang hvordan man bruger mobilen, andet  end hvis man skal ringe eller sende en sms, men hvorfor er det at vi skal have det allerede i den alder. Vores børn lære ikke at vokse op på den gammeldags måde, men med at de skal være omringet af teknologi hele tiden, det er ikke sundt for dem.  Som jeg har læst i en artikel fra Politiken som hedder ” Unge har mistet kontrollen over deres smarte telefoner” her får vi af vide at unge mennesker selv bemærker problemet og her har en elev selv valgt at gøre noget ved det, da det påvirker hans socialitet, her synes jeg vi skal gribe fat i det han siger med at slette vores apps som påvirker os og gå over i at være sociale med vores venner ellers ender vi til sidst med ikke at have nogle venner, vi glemmer faktisk helt at være sociale.
Andre problemer som er med smartphones eller computere er at det stresser os, vi skal hele tiden se om der er sket noget på facebook eller om folk har liket noget på Intagram, det går ind og påvirker os og derfor skal man sørge for at man ikke bliver afhængig af de sociale medier som facebook, Instagram, Snapchat og mange andre. Det man kan gøre for at hjælpe sig selv er at holde mobilen slukket i nogle timer eller have en dag uden din mobil, man kan altid hjælpe sig selv af med sin afhængighed.
Skolen er en stor del af børnenes hverdag og det er her de lære at bruge de forskellige ting på computeren, da computeren er en del af skolens undervisning. Skolerne tænker ikke over de konsekvenser som kan komme af at lære børn computeren, her ville det være bedre med de kridttavler som man havde i gammeldage fordi her er elverne mere koncentrert og de følger med i undervisningen.   
Jeg har læst i en artikel fra Information  som hedder ”digitale elver er knap så indfødte” her mener Jeppe Bundsgaard at danske elever er gode til at bruge computeren, det vi mangler er information om hvad vi skal søge  på den. Her  kan vi komme ind på den første artikel omkring ”myten om de digitale indfødte” som handler lidt om det samme, men de bliver sat op i forskellige nivauer og her viser en international undersøgelse at skolerne bruger computerne til at lære eleverne at bruge den, men er det virkelig sådan? Eleverne kan ikke selv bedømme om det er godt eller dårligt fordi de er travlt optaget af at bruge computeren, det er ikke her de skal tænke over konsekvenserne, men højere oppe i klasserne. Når man kommer til en 8 klasse, så kan man se en forandring, her har eleverne allerede en langt højere viden omkring computere end hvad de havde i 4 klasse. Min pointe med det er at eleverne bliver for kloge til at bruge computeren iforhold til at lære at søge på den, her skal de have undervisning i, at hvis læren siger et ord, hvad tænker eleverne så på.  

Unge kan godt lære at være sociale de skal bare selv have lyst til det og så undgå deres hverdagsvaner, men børn kan ikke bare sige at de ikke har lyst til det, her er det de voksne som skal tænke sig om før de giver deres barn en telefon eller computer, her kan vi stoppe  det digitale indfødte med at hjælpe hinanden og lade være med at give børn det nye moderne teknologi, men i stedet få dem udenfor så de kan lege med deres venner, det er sådan man bliver mest social i dag, man skal bare undgå afhængigheden af teknologi.  Der vil altid være nogen som kommer bedre ud af det og der vil også være nogen som kan håndtere teknolgi og socialt samvær, men så er der også dem som bare ikke kan håndtere det,  vi skal hjælpe hinanden i stedet for at være egoistiske og kun tænke på os selv og det ny moderne teknologi.  Dette er ikke et nyt emne for samfundet, det har været der siden de gammeldags ting blev til nye moderne teknologiske ting, siden da har det været et problem, som vi alle sammen bare skal igennem og vælge imellem hvilken vej vi vil gå, vi kan ikke gøre dette alene, her har vi familie og venner til at hjælpe os igennem de sociale ting. 

Metatekst:
Jeg skal skrive en kronik som omhandler om digitale indfødte. Her har vi fået 3 tekster, hvor vi skulle inddrage dem i vores kronik og finde en fjerde selv som også skal inddrages i min kronik. 
Jeg har valgt at skrive min kronik Jyllands-posten, da min målgruppe er vores livsstil og den måde vi er på, her handler det omkring vores handling og hvordan vi bruger hverdagen foran the teknologiske og da jyllands-posten er et blad som mange læser, så vil budskabet kommer længere ud, her vil det være godt for folk at vi hvordan vi har det i Danmark. Min målgruppe har jeg valgt ud fra mit tema som er digitale indfødte, her handler det omkring hvordi folk i folkeskoler og op efter lære at håndtere en computer. Mit layout har jeg valgt ud fra at det er en avis, så det står som en artikel, her har jeg sat avisens navn og dato efter overskriften da det viser den dag som avisen bliver udgivet og hvilken generation vi forholder os til i kronikken, som er vigtigt for læserne. Det er vigtigt for læseren at de ved hvilken situration som skribenten sidder i, her ville det være godt at skrive sin alder og hvad eller hvilket arbejde man har, så læseren kan sætte sig ind i personens sted. Min kronik er skrevet med lidt dårlig stemning, da læserne skal vide at det er alvorligt og en seriøst kronik, vi skal have gjort noget ved siturationen i stedet for at sætte folk i forskellige niaveuer.
Jeg vælger at lade min argumentation bygge på logos og etos, fordi jeg bruger eksempler som sker her og nu som foreksempel bruger jeg andre artikler som henvender sig til virkeligheden og hvordan siturationen ser ud i dag. Min afsender i kronikken er mig selv, hvor jeg kommer ud med budskabet at folk er meget afhængige af teknologiske apparater, men der er forskel på at bruge det til skolerelaterende ting eller bare spil og hygge. Her vil min modtager være folk som læser Jyllandsposten og det er voksne menner, hvor de skal forstå siturationen med deres børn. Jeg bruger meget ordet ”vi” og det gør jeg fordi jeg henviser til fællesskabet, fordi min kronik handler om at vi skal stå sammen og gøre noget ved siturationen, så vi ikke bliver så aghængige og asociale.
Min påstand i kronikken er at vi skal gøre noget ved de digitale indfødte, vi skal stoppe afhængigheden af mobiltelefonerne. Mit belæg er at unge bliver asociale og bliver delt op i kalogorier efter hvordan de tænker, unge kan ikke gøre for, at de enten vokser op med teknologien eller på den gammeldags måde med venner omkring sig. Jeg vil bruge artikler til at henvende mig til omverdnen, så jeg får lidt viden omkring hvordan andre tænker og om problemet overhoved er et problem, her bruger jeg undersøgelser og artiklerne til at finde et resultat. 
Jeg slutter min kronik af med at sige at de digitale indfødte skal have hjælp, her skal det forstås at vi er et samfund som skal hjælpe hinanden her indegår mobning for eksempel, hvis man er en ”outsider”, så er man også en der er ensom og ikke kan være med i gruppen, man skal ikke være asocial og heller ikke afhængig af ens smartphone eller computer, så man skal lære at være social og den eneste måde man kan gøre det på er at snakke med nogle mennesker. Jeg slutter af med at læseren skal have en ide om hvordan man kan sørge for at sit barn ikke bliver afhængig og man skulle gerne tænke at ens familie er der til at hjælpe en. Jeg har ikke fundet et bestemt resultat til problemet og derfor skulle man gerne tænke lidt selv omkring om problemet overhoved er et problem, jeg er kommet med nogle forslag som kan stoppe men ikke det endelige resultat.

Links som jeg har brugt:
Artiklerne: ’Myten om de digitale indfødte’, ’Digitale elever er knap så indfødte’, ’Sluk for strømmen’
Min egen artikel er ’Unge har mistet kontrollen over deres smarte telefoner’

Ingen kommentarer:

Send en kommentar