Etik: Peter Kemp
Hvorfor
mener Peter Kemp, at vi har behov for en teknologi-etik?
Peter
Kemp mener at vi har brug for en teknologi-etik, fordi at den teknologiske
udvikling skaber nogle problemstillinger, som den traditionelle etik ikke kan
løse. Den traditionelle etik er en nærhedsetik som er en etik der forudsætter
nærhed i tid og sted mellem de implicerende mennesker. Etiske overvejelser
overvejelser handler om hvordan vi skal behandle de mennesker, som tidsligt
såvel som rumligt er inden for rækkevidde. Vi vil gerne komme i kontakt med dem
skriftligt og mundtligt. Men den teknologiske udvikling giver os mulighed for
at påvirke livet for andre mennesker, som lever på afstand af os i tid og rum
(andre verdensdele og fremtidige generationer)
Teknologi
har følgende krav:
- Kritisk sans for naturens sårbarhed over for tekniske indgreb.
- Viden og da viden aldrig vil blive fuldkommen: indrømmelse af uvidenhed.
- Indlemmelse af naturen som en selvstændig moralsk genstand.
Hvad er
forskellen mellem en nærhedsetik og en afstandsetik?
Nærhedsteknikken
bliver suppleret med afstandsteknikken der hvor virkeligheden kræver
afstandsetiske overvejelser.
En
udviklet afstandsetik må dog låne erfaringer fra det nære miljø, da vi ikke kan
spørge de kommende generationer og det er i vores erfaringer begrundelser vi
har etikken.
Hvad siger
Hans Jonas med sit kategoriske imperativ?
”du
skal handle således, at din handlings virkninger ikke bliver en hindring for
fuldt og ægte menneskeligt liv fremover”
Gør rede for Kemps begreb om ”det
uerstattelige”.
Vi skal værne om det uerstattelige, som fx at det
andet menneske. Dette lægger sig op til kants praktiske imperativ, hvor det
hedder at vi altid skal behandle mennesket som et mål i sig selv. Men også
værker, arkiver og sproglige egenarter er uerstattelige . de udgør vores
kollektive hukommelse.
I teksten ved det uerstattelige: Ved forståelsen af
det uerstattelige tager vi fx tabet af et andet menneske som et uerstattelige
fordi du kan ikke få det samme igen. Uerstatteligheden bliver her den øverste
etiske norm også fx værker, arkiver og sproglige egenarter er uerstattelige.
Fordi det udgør vores kollektive hukommelse. Faktisk er naturen også
uerstattelig. Så vi siger at det uerstattelige er mennesket, menneskehedes
kulturprodukter og naturen.
Hvad kan vi
ifølge Kemp bruge Aristoteles’ gyldne middelvej til i dag?
Vi
afslutter introduktionen med Kemps teknologi-etik med at følgende to forhold:
- Det første har det uerstattelige sin egen status og det kan ikke indgå i en nytteberegning. Kemp står nærmere Kant end Bentham. Det uerstattelige henter sin egen moralske værdi, herved er et tab, det der gør det uerstatteligt mere fattigere.
- For det andet har Kemp ikke glemt Aristoteles etik. Uoverskueligheden i teknologien kan friste til at vælge en enten eller holdning. Vi skal bruge Aristodes rette midte, hvor vi hele tiden søger at finde det svære balancepunkt mellem ekstremerne. Aristoteles indså at indsigt, viden og dømmekraft er afgørende forudsætninger for at træffe de bedste valg og det er ikke anderledes, når vi taler om teknologi-etik.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar